SPOR ÖNCESİ NELER YENMELİ?

Birçoğumuz spor salonlarına kayıt olurken, daha ilk günden itibaren ayna karşısına geçmeye başlarız. En kısa sürede vücudumuzda değişim yakalamaya çalışırken, birçok hatayı da beraberinde getirdiğimizin farkında bile değiliz. Spor salonlarına kayıt olurken, spor aletlerini bir mucize gibi görüyoruz. Aslında işin formülü oldukça basit: Dengeli beslenme!

Dengeli beslenme; daha sağlıklı görünmenizi, vücudunuzun direnç kazanmasını ve yaşam kalitenizin artmasına yardımcı olur. Spor salonlarında çok sık duyduğumuz bir soruyu biz de ele alalım dedik ve herkesin merak ettiği spor öncesi ve spor sonrası nelerin yenilmesi gerektiğine dair alternatif bir liste hazırladık.

Spor öncesi beslenme

Spor öncesi yiyebileceğiniz besin çeşidi ve miktarı oldukça önemlidir. Egzersizden ortalama 3-4 saat önce ana öğün, 1 saat öncesinde de ara öğün yapılması önerilir. Egzersizlerden önce besin tüketimi, egzersiz esnasında enerji ve güç vermesi bakımından önemlidir. Ancak yiyeceğiniz besinler sindirimi kolay olan besinler olmalıdır, aksi takdirde yüksek glisemik indeksi olan besinler yüksek şeker oranına sahip olduğundan yağ yakımını engeller. Bu yüzden egzersiz öncesi düşük yağ içeren gıdalar tüketilmelidir. Peki, nedir bu besinler?

1- Yulaf

Spor öncesi tüketilmesi gereken besinlerin başında gelen yulaf, yüksek enerji sağlayan protein ve karbonhidratlar açısından çok zengin bir besin kaynağıdır. İçerdiği yüksek mineraller sayesinde vücudun ihtiyaç duyduğu birçok minerali karşılar. 100 gr yulafın içerisinde 17 gr protein bulunur. Bu da spor öncesi alınması gereken protein bakımından müthiş bir orandır.

Yulaf ayrıca sabah kahvaltılarına da ilave edilebilir.

2- Muz

Dünyaca ünlü tenisçilerin set aralarında özellikle muz tüketmeleri tabii ki tesadüf değil. Bunun temel sebebi muzdaki karbonhidrat miktarıdır. İçerdiği karbonhidrat miktarıyla kişiye yüksek ölçüde enerji verir, bu da ağırlık antrenmanlarınızda size yardımcı olur. Ortalama bir muz ihtiyaç duyduğunuz enerjiyi size verecektir.

3- Fıstık Ezmesi

Spordan yaklaşık 1 saat öncesinde 2-3 tatlı kaşığı fıstık ezmesi yiyebilirsiniz. İçerdiği yüksek yağ oranı nedeniyle fazla tüketilmesi önerilmez. Kalp için sağlıklı olduğu bilinen doymuş yağlar içerir. Ayrıca protein bakımından da oldukça zengindir. Spor esnasında güç ve enerji kazanımı için sporcular tarafından kullanılır. 100 gr fıstık ezmesinde 22 gr protein bulunur.  Spor öncesi karbonhidrat alımı için de oldukça etkili bir besindir.

4- Makarna

Sporcu beslenmesinden bahsetmişken makarnayı es geçmek olmaz. Makarna, sporcular tarafından karbonhidrat deposu olduğu için çok sık tüketilir. Bu özelliğiyle spor esnasında ihtiyaç duyulan enerjiyi verir. Makarna kalori bakımından da oldukça sağlıklı bir besin. Yağ oranı %3 iken karbonhidrat oranı %70 civarındadır. İsteğinize göre diyet makarna ürünlerini de tüketebilirsiniz.

5- Izgara tavuklu salata

Antrenman programınızı akşam saatlerine ayarladıysanız antrenmandan birkaç saat önce bol yeşillikli ızgara tavuklu salata tüketebilirsiniz. Salata, içerdiği yüksek orandaki lifler sayesinde spor esnasında ağırlık çalışmalarında meydana gelen kas yırtılmalarını engeller. Izgara tavuk içerdiği protein oranıyla antrenman sırasında enerji vererek daha verimli bir antrenman geçirmenizi sağlar.

Bir sonraki yazımızda spor sonrası beslenmeye dair bilgileri paylaşacağız. Herkese sağlıklı günler diliyoruz.

Not: Bu sitede yer alan bilgiler internetten derlenmiştir. Herhangi bir hastalık durumunda ilk önce doktorunuza ve sağlık kuruluşlarına başvurunuz.

FIRINDA SEBZELİ TAVUK TARİFİ

Fırında yemek yapmanın en büyük avantajı, içi ve dışının aynı derecede pişirilmesidir. Böylece pişirmiş olduğunuz yemeklerde bölgesel yanıklar oluşmaz. Fırında yapılan yemeklerde daha az yağ kullanıldığı için yaz ayları için hafif bir yemektir.

Yapımı oldukça kolay olan fırında sebzeli tavuk, yanında pilavla servis edebileceğiniz basit bir ana yemek tarifi. Misafirler için de kısa sürede hazırlayabilirsiniz. Yanına pilav ve ayran da oldu mu tadından yenmez 🙂

Gerekli Malzemeler

  1. 1 adet bütün tavuk
  2. 2 adet kabak
  3. 2 adet patates
  4. 2 yemek kaşığı sıvı yağ
  5. 2 yemek kaşı domates salçası
  6. 2 adet yeşilbiber
  7. 2 adet kuru soğan
  8. 1 adet su bardağı bezelye ya da konserve
  9. 1 adet havuç
  10. Kekik
  11. Pul biber
  12. Tuz
  13. Karabiber
  14. Kimyon

Hazırlanışı

Öncelikle tavuğunuzu yıkayın ve iyice kurulayın. Daha sonra tavuğun etrafında kuru yer kalmayacak şekilde zeytinyağı ile yağlayın. 1 adet soğanı 4’e bölün ve iki parçasını tavuğun içine yerleştirin. Daha iştah açıcı bir görüntü için tavuğun derisi ile etinin arasına tereyağı sıkıştırabilirsiniz. Ardından tavuğunuzu tuz, karabiber ve istediğiniz baharatlarla tatlandırıp tepsinin ortasına yerleştirin.

Bezelye hariç tüm sebzeleri kuşbaşından biraz daha büyükçe doğrayın ve bir kabın içinde birleştirin. Kaba, zeytinyağı, tuz, karabiber ve diğer baharatları ekleyin ve sebzelerle harmanlayın. Tatlandırdığınız sebzeleri tavuğun etrafına yerleştirin. Tepsiyi önceden 200 derecede ısıttığınız fırına verin. Aynı anda bezelyeleri kaynayan tuzlu suda 10 dakika haşlayın ve süzdürün. Tavuk 50 dakika fırında piştikten sonra bezelyeleri ilave edin. Tavuk iyice kızarmaya başladığında fırından alın ve 10 dakika dinlenmeye bırakın. Üzerini maydanozla süsleyip sıcak olarak servis yapın. Afiyet olsun 🙂

Bu kadar zahmete ne gerek var diyenleri de düşündük; birbirinden lezzetli ve sağlıklı fırın yemekleri pişirdik. Menülerimize göz atmak için sizi böyle alalım.

CEVİZ VE BADEMİN HAYAT KURTARAN FAYDALARI

Ceviz, insan beynine benzerliği nedeniyle alay konusu olsa da zihin açtığı ve beyni geliştirdiği yadsınamaz bir gerçek. Ceviz, ağırlığının büyük bir bölümünü içerdiği yağlardan alır. Ancak bu yağlar doymamış yağlardan oluştuğundan endişelenmeye gerek yok.

Düzenli ve bilinçli kullanımında insan sağlığına birçok yönde fayda sağlamaktadır. Kalp rahatsızlıklarından, kolesterolün dengelenmesine, zekâ gelişiminden, kemiklerin güçlenmesine kadar birçok faydası bulunmaktadır.

Ayrıca ceviz, içerdiği yüksek Omega 3 yağları ile kalp ritmini düzenler ve kalp krizi riskini yüksek seviyede engeller. Günlük ortalama 3 ile 4 adet ceviz yiyen kişi Omega 3 yağının büyük bir çoğunluğunu almış olur.

Uzmanlara göre düzenli ceviz tüketimi kanser hücrelerine zarar veriyor ve dolayısıyla kansere yakalanma riskini azaltıyor.

Ceviz aynı zamanda saç ve cilt bakımı için de çok faydalı bir besin kaynağıdır. Cildin yenilenmesini ve canlı kalmasını sağlar. Özellikle ceviz yağı saç bakımında da oldukça etkilidir. Yüksek oranda Omega 3 ve Omega 6 içerdiğinden saç köklerini güçlendirirken saç dökülmesini önlemeye yardımcı olur. Saç tellerini güçlendirir ve büyümeyi hızlandırır.

 Badem

Badem de ceviz kadar oldukça faydalı bir besin. Yüksek kalitede protein kaynağıdır. Özellikle protein alamayan kişiler için badem yemeleri uzmanlar tarafından önerilir. İçerdiği yüksek doymuş yağ oranıyla kolesterolü düşürmek için önerilen besinler arasındadır.

Badem, uzmanlar tarafından kalp sağlığının korunması için önerilen gıdalar arasında yer alır. Bunun temel sebebi antioksidan bakımından oldukça zengin olmasıdır.

Bademin öne çıkan diğer faydalarından birisi de diyabet hastalarının kan şekerini dengeliyor oluşudur. Bir avuç badem yiyerek kan şekerini dengeleyebilirsiniz.

Uzmanlar, meyvelerin bademle birlikte tüketiminin glisemik indeksi düşüreceğinden daha uzun süre tok kalınabileceğini söylüyor.