beyaz-ekmek-sagliga-zararlimidir

Beyaz Ekmek Sağlığa Zararlı Mıdır?

Ekmek, Türk yeme-içme kültürümüzde önemli bir yere sahiptir. Toplumumuzda ekmeksiz yemek yeme gibi bir alışkanlığımız olmadığından, ekmek en çok tükettiğimiz gıdalar arasında yer alır.

Eskiden köylerde tam buğday ekmekleri yapılırken, fırınların yaygınlaşması sonucu beyaz ekmekler sofralarda yerini almaya başladı ve hızla yaygınlaştı. Şimdi hemen hemen her evde beyaz ekmek tüketilmektedir.

Şu bir gerçek ki beyaz ekmek gerçekten diğer ekmek türlerinden daha lezzetlidir. Öyle ki ekmek sadece tek başına yenirken bile insana inanılmaz lezzetli gelebilir. Hatta fırından yeni çıkmış bir bütün ekmek, rahatlıkla mideye indirilebilir. Yemekle birlikte yerken ise sanki yediğiniz yemeğe lezzet kattığını hissedersiniz ekmeğinizin

Beyaz Un Nasıl Elde Edilir?

Buğdaydan ruşeymi çıkartılarak elde edilen una beyaz un denir. Ruşeym, buğdayın kepek ve tohum kısmına denir ve protein, mineral, vitamin, lif açısından oldukça zengindir. Fakat fırıncılar ekmeğin rengini değiştirdiği, çabuk bozulduğu ve hamur yoğurmayı zorlaştırdığı için buğdayın ruşeymini ayırırlar. Geriye kalan beyaz un ise vitamin ve minerallerinin %80’ini, lif içeriğinin ise %93’ünü kaybetmiş olur.

Bu yüzden beyaz un ile yapılan beyaz ekmek, hiçbir besleyici değeri olmayan bir karbonhidrat kaynağına dönüşmüştür. Beyaz ekmek ile tam buğday ekmeği arasında yüzde 45-85 oranında vitamin ve mineral farkı vardır.

Peki Beyaz Ekmek Sağlığa Zararlı Mıdır?

Yararlı olan tüm kısımları alınan beyaz ekmek çoğu lezzetli yiyecek gibi maalesef zararlıdır. Beyaz ekmek midemizi doldurmanın yanı sıra, kan şekerimizi yükseltir, şeker hastalığına davetiye çıkarır ve kandaki insülin seviyesini arttırır. Asabi bağırsak sendromu, bağırsak kanseri, bağırsak işlev bozuklukları ve hemoroide neden olabilmektedir. Kalp-damar hastalıklarını ve tansiyonu olumsuz yönde etkiler. Obeziteye yol açar. Kilo alımı neticesinde, eklem hastalıklarına, hipertansiyona, safra taşı oluşumuna ve kabızlığa neden olabillir.

Bunlar sadece buğdayın ruşeyminin çıkarılması ile elde edilen beyaz unun zararlarıdır. Bir de ekmek yapılırken hamurun asidini arttırmak, bayatlamayı geciktirmek, hacim artışını sağlamak, un rekoltesini yükseltmek ve su kaldırma oranını yükseltmek gibi nedenler yüzünden beyaz una katılan katkı maddeleri var. Bunlar;

E170 Kalsiyum Karbonat

E471-E477 Mono Homojenleştirici

nE280 Propiyonik Asit

E200 Sorbik Asit

E420 Sorbitol

E422 Gliserin

E920 Sistain

nE924 Potasyum Bromat

E928 Benzoil Peroksit’tir.

Bu katkı maddeleri de her katkı maddesi gibi zararlıdır. Alerjik reaksiyona neden olabillirler. Bulantı, diyare ve sancılara, baş ağrısına, kan şekerinin yükselmesine, hemoroide ve kabızlığa sebep olabilirler.

Bu nedenle olabildiğince az hatta hiç beyaz ekmek tüketmemeliyiz. Daha sağlıklı olan tam buğday, çavdar ve kepek ekmeğini tüketmek herkes için daha yararlı olacaktır.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir